سرمايه گذاري در بسته بندي

صادرات در تمام كشورها به دليل اينكه منبع درآمدزايي و درآمد ارزي و به دنبال آن ارتقاي جايگاه بين‌المللي و رشد اقتصادي است، از اهميت بسياري برخوردار است. اهميت بسته‌بندي كالاها در آن دسته از كالاهايي كه صادر مي‌شوند بر كسي پوشيده نيست و به همين دليل در تمام دنيا در كنار تقويت صادرات به صنعت بسته‌بندي نيز اهميت بسيار زيادي داده مي‌شود و سرمايه‌گذاري‌هاي كلان براي تقويت صنعت بسته‌بندي كه در مرحله اول جذب‌كننده مشتري است، انجام مي‌شود. به‌طور كلي صنايع چاپ و بسته‌بندي در توسعه صادرات غير نفتي بسيار نقش‌آفرين است. صنعت بسته‌بندي ايران نيز امروز از توانمندي‌هاي لازم براي حضور در بازارهاي جهاني برخوردار بوده و مي‌تواند در ساختار اقتصادي كشور مثمر واقع شود. همچنين صنعت بسته‌بندي موتور محرك براي برون‌زا شدن اقتصاد و پيشرفت توليد داخلي و حلقه تكميل‌كننده زنجيره توليد و صادرات است. اما صنعت چاپ نيز در سيستم توليدات انبوه مثل چاپ گراور، مطبوعات، چاپ‌هاي خبر و كتاب يا به آن صورت رشدي را در سال‌هاي اخير نداشته يا در حال ركود بوده و در كنار آن چاپ‌هاي سيستم‌هاي يو.وي، فلكسو عرض كم با همان خطوط توليدي هيبريد رشد خوبي را داشته است. در حال حاضر براي اينكه خودمان را با ساير كشورهاي صنعتي يا در حال توسعه بيشتر وفق دهيم و بتوانيم در اين زمينه با آنها رقابت كنيم، به سرمايه‌گذاري بيشتري نياز داريم. اهميت بحث كيفي‌سازي و استاندارد‌سازي در بازارهاي بين‌المللي و داخلي نيز بر كسي پوشيده نيست و اين روزها استاندارد براي توليد در زمينه‌هاي مختلف بحث داغي است.

بسته بندي و چاپ

رئيس جهاني فناوري هاي چاپ نمايشگاه دوسلدورف مي گويد: در 10 سال اخير با ورود فناوري ديجيتال به صنعت چاپ شاهد تغييرات زيادي هستيم، البته در بازديدي كه از نمايشگاه داشتم از ديدن پيشرفت هاي ايران به ويژه در بخش طراحي و گرافيك كه خيلي قدرتمند است، شگفت زده شدم.

سبين گلاريان مي افزايد: با وجود ظرفيت هاي خوبي كه ايران در صنعت چاپ دارد به راحتي مي تواند وارد بازارهاي بين المللي شود كه هم ايران و هم جامعه جهاني از همكاري هاي متقابل منتفع خواهند شد. 

مدير اتحاديه جهاني فناوري و بسته بندي دوسلدورف مي گويد: با برندهاي جهاني زيادي در نمايشگاه دوسلدورف همكاري مي كنيم و هدف ما از حضور در اين نمايشگاه مرتبط كردن كشورهاي در حال رشد با برندهاي معتبر است.

برنر يابلونوسكي در ادامه مي افزايد :ايران در زمينه مواد غذايي از وضع خوبي برخوردار است ولي براي رسيدن به بازارهاي جهاني نياز به بسته بندي هاي خاص دارد كه در تعامل و همكاري با برندهاي معتبر فراهم خواهد شد.

تشكل صنفي بسته بندي

با توجه به پراكندگي موضوعي بخش بسته بندي امكان ظهور يك تشكل كلي براي بسته بندي كه هر يك از اعضاي آن نماينده يك واحد صنعتي يا خدماتي باشند و در ضمن با يكديگر نيز منافع مشترك داشته باشند به صفر نزديك است. زيرا منافع صنفي بعضي از صنايع زير مجموعه بخش بسته بندي اصلا در تضاد با يكديگر است و يا حرف مشتركي با يكديگر ندارند. براي مثال دغدغه ها و ايده آل هاي صنف كارتن نه تنها هيچ شباهتي به تمايلات بخش پلاستيك ندارد، بلكه در بعضي مسائل نيز در تضاد و رقابت با يكديگر هستند. بهترين كار ايجاد تشكل هاي صنفي در صنوف و صنايع جزء است. مانند صنعت كارتن، صنعت توليد لفاف بسته بندي، صنايع چاپ لفاف بسته بندي، ماشين سازان بسته بندي، جعبه سازان، سازندگان ظروف پلاستيكي، فلزي يا شيشه اي و...


با تشكيل چنين تشكل هايي زمينه براي ايجاد يك كنفدراسيون يا تشكلي كه اعضاي آن نمايندگان تشكل هاي صنفي مربوط به بسته بندي باشند عملي تر خواهد بود. آن گاه چنين تشكلي به مسائلي كلي چون جذب اعتبارات كشوري، تقسيم منابع و امكانات، توسعه ارزش هاي افزوده و مسائلي شبيه آن خواهد پرداخت.

سرمايه گذاري در بسته بندي

بي باك، يك كارشناس ارشد هنر نيز در رابطه با بسته بندي محصولات صنايع دستي به ايسنا اظهار كرد: بايد توجه داشت هزينه‌هايي كه براي بسته بندي مي‌شود هزينه مضاف نيست، چراكه بسته بندي بخشي از فرآيند توليد است و اگر درست و تخصصص صورت گيرد، مي‌تواند مزيت‌هاي بسياري از جمله كمك در تصميم‌گيري خريد مصرف كننده و هويت بخشي به محصول، مديريت مناسب چيدمان محصول و سهولت حمل و نقل دارد.

وي افزود: بسته بندي، ابتدايي‌ترين نياز هر محصول پيش از عرضه به بازار است و علاوه بر كمك به فروش بهتر توليدكننده، زمينه اشتغال زايي مناسبي براي طراحان اين حوزه فراهم مي‌كند.

اولويت بسته بندي

اگر چه تعداد زيادي از مسائل فن اوري مربوط به استفاده از مواد پلاستيكي در بسته بندي مواد غذايي از جمله مشكلاتي هستند كه كلا به صنعت بسته بندي مربوط مي شوند ولي برخي از مسا ئل مربوط به طبيعت ماده به كار رفته در بسته بندي هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند . موفقيت كاربرد پلاستيك ها در بسته بندي نياز به همكاري توليد كنند گان مواد غذايي ، سازند گان انواع پلاستيك ها ، طراحان و در نهايت مصرف كنند گان دارد .ملاحظات اقتصا دي محدوديت هاي بيشتري را اعمال مي كند ، چرا كه مصرف كننندگان صرفا به دنبال كيفيت محصول هستند تا بسته بندي انها .

بسته بندي

ارزش صنعت بسته بندي در ايران در مقايسه با كشورهاي ديگر ، از وضعيت چندان مطلوبي برخوردار نيست . بررسي آمارهاي موجود در صنعت بسته بندي و مقايسه آن با كشورهاي ديگر نشان مي دهد كه سهم ايران در صنعت جهاني بسته بندي بسيار ناچيز است. پايين بودن جايگاه ايران در صنعت بسته بندي و نبود چشم انداز روشني از رشد اين صنعت مي تواند تبعات منفي براي اقتصاد كشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته بندي به عنوان توانمندساز بخش هاي اقتصادي عمل مي كند. ضعف در اين صنعت مي تواند آسيب هاي جدي به ساير بخش هاي اقتصادي وارد سازد. اين ضعف در نهايت باعث ضعف شركت هاي ايراني در بازارهاي صادراتي و بازارهاي داخلي شده و مزيت رقابتي چنداني نخواهند داشت .

محافظت از مواد غذايي

بسته بندي محصولات در صنايع غذايي خاص است زيرا بايد محتويات داخل بسته حتي پس از ساعت‌هاي طولاني حمل و توزيع، تازه و ايمن براي مصرف باقي بماند. به همين دليل، محصولات خاصي به انواع خاصي از مواد بسته بندي نياز دارند كه از آنها در برابر درجه حرارت، دستكاري و غيره محافظت نمايد. مواد غذايي منجمد، مواد غذايي خشك و مواد غذايي قابل خراب شدن، براي حفظ طراوت و تازگي به انواع مختلفي از بسته بندي نياز دارند. همچنين انتخاب يك ماده بسته بندي كه در مقابل آلودگي مقاومت كند نيز مهم است. بخش مهم ديگري كه از محصول شما محافظت مي‌كند، اطمينان از اين است كه افراد درگير در فرآيند بسته بندي، محصول را به اندازه شما مي‌شناسند. بسته بندي اقلام مختلف مواد غذايي نيازهاي متفاوتي دارند.
مواد مختلف مي توانند روي ظاهر كلي بسته بندي شما تاثير بگذارند و با مواد خاص عملكرد بهتري داشته باشند. غذاهاي تازه مانند گوشت و فرآورده‌هاي آن، براي جلوگيري از وجود هرگونه باكتري و مشاهده كيفيت آن ها نياز به بسته بندي هايي دارند كه داخل آن‌ها قابل مشاهده باشد. كار با يك متخصص بسته بندي مي تواند به شما در انتخاب بهترين مواد براي محصولات خاص كمك كند. آنها مي دانند كدام تركيبات بهتر كار مي كنند و به ماندگاري محصول شما نيز كمك كنند.

صنعتي بسته بندي در دنيا چه پيشينه اي دارد

در زمان هاي قديم، به دليل اينكه انسان ها غذا را در زمان كمي بعد از تهيه آن مصرف مي كردند، نياز به بسته بندي براي جابجايي يا ذخيره آن كمتر احساس مي شد، ولي به تدريج با افزايش جمعيت و گسترش شهرنشيني، امكان اينكه افراد غذا و مايحتاج خود را روزانه تهيه كرده و مصرف كنند، از بين رفت و در بسياري از موارد محصولات مصرفي در شهر يا كشوري تهيه شده و براي مصرف به مناطق ديگر جابجا مي شود، ولي جابجايي آسان و سالم محصولات در كنار حفظ كيفيت آن، نيازمند بسته بندي مناسب است.

از طرفي با صنعتي شدن جوامع و افزايش رقابت بين بنگاه هاي اقتصادي، اهميت صنعت بسته بندي بيش از پيش آشكار شده و بنگاه هاي اقتصادي به اين نكته پي بردند كه بسته بندي مناسب مي تواند ابزاري براي افزايش قابليت رقابت پذيري آن ها در بازار باشد و مي‌توان با تغيير تكنيك ها و روش هاي بسته بندي، از آن به عنوان يكي از راه‌هاي كاهش هزينه هاي توليد، ذخيره سازي و توزيع استفاد كرد و در اين راستا از علومي مانند هنر و روانشناسي هم در راستاي بسته بندي مناسب، شكيل و مطلوب مشتري كمك گرفته مي شود.

همانگونه كه شاهد هستيم كشورهاي توسعه يافته با سرمايه گذاري در اين صنعت، ضمن داشتن بسته بندي هاي مناسب و افزايش ايمني و سلامت محصولات، به ايجاد ارزش افزوده و افزايش قابليت رقابت پذيري محصولات در بازارهاي داخلي و خارجي كمك كرده اند.

كدام كشورها در بسته بندي پيشگام هستند

در عصري كه با شتاب در حال تبديل شدن به يك دهكده جهاني هستيم، بسيار دشوار است كه بخواهيم يك كشور يا منطقه خاص را به عنوان سردمدار صنعت طراحي بسته بندي نام ببريم، مخصوصاً با در نظر گرفتن اين نكته كه ديگر نمي‌توان تفاوت فاحشي ميان سبك طراحي در غرب و شرق قائل شد. با اين حال اگر بخواهيم طرح هايي را در نظر بگيريم كه در سال هاي اخير توانسته اند تحسين همه را برانگيزند، نگاه ها را ميخكوب كنند يا به دريافت جوايز معتبر شده اند، مي‌توانيم بگوييم آمريكا و انگليس در اين صنعت بسيار پرقدرت ظاهر شده اند اما نمي‌توان سبك طراحي شگفت انگيز روسيه و يونان يا ابتكار هاي قابل ستايش كشورهاي شمال اروپا و سوئد را ناديده گرفت. به علاوه شاهد بوده ايم كه برخي كشورها در يك صنعت خاص پيشگام بوده اند به عنوان مثال كره جنوبي در صنعت محصولات آرايشي حرف هاي بسياري براي گفتن دارد.